SİGNORİA MEYDANI ve VECCHİO SARAYI

Floransa’nın Uffizi Müzesi’yle Vecchio Sarayı neredeyse yan yana. Uffizi’nin avlusunu yürüyerek bitirince kendinizi

Signoria Meydanı (Piazza della Signoria)

Signoria Meydanı (Piazza della Signoria)

Signoria Meydanı’nda buluyorsunuz. Meydanda neler yok ki… Kafeler, restoranlar, tanınmış heykeltraşlar tarafından yapılmış heykeller; sanat eserlerini hayranlıkla seyreden turistler, kenti gezdirmek için turistleri bekleyen faytonlar, atların ayakları altında korkusuzca dolaşan güvercinler… ve Vecchio Sarayı.

Palazzo Vecchio (Vecchio Sarayı), Floransa’nın 1298-1314 yılları arasında inşa edilmiş en eski resmi yapılarından biri. Sarayın mimarları; Arnolfo di Cambio ve Torre d’ Arnolfo. 14. yüzyılda Floransa Cumhuriyeti Yürütme Konseyince kullanılan Vecchio, daha sonra Medici ailesinin hem evi hem de grandüklerinin yönetim merkezi olmuş. 1872 yılından beri belediye sarayı olarak kullanılan Vecchio Sarayı’na Mimar, ressam, sanat tarihçisi Giorgio Vasari 16. yüzyılın sonlarında büyük bir restorasyon yapmış. Binaya birtakım ekler yapıp sarayın içini yeniden düzenlemiş ve dekorasyonunu değiştirmiş.

Vecchio Sarayı (Palazzo Vecchio-Palazzo della Signoria)

Vecchio Sarayı (Palazzo Vecchio-Palazzo della Signoria)

Aslında Vecchio Sarayı’nın ilk adı Palazzo della Signoria’ymış. Uzun süre bu sarayda yaşayan Medici ailesi yeni sarayları Pitti’ye taşınınca, Signoria Sarayı’nın adı da eski saray demek olan Palazzo Vecchio adıyla anılmaya başlanmış. Bizi, Vecchio Sarayı’nın kapısının iki yanında bulunan Heykeltraş, ressam, mimar ve şair Michelangelo’nun meşhur “David” (Davud  1501-1504) heykelinin kopyası ve Heykeltraş Baccio Bandinelli’nin “Herakles ile Cacus”u (l534) karşılıyor.

Michelangelo'nun aslı Galleria della Accademia'da bulunan David heykelinin kopyası

Michelangelo’nun -aslı Galleria della Accademia’da bulunan- “David” heykelinin kopyası

Baccio Bandinelli'nin "Herakles ile Cacus" adlı heykeli (1534)

Baccio Bandinelli’nin “Herakles ile Cacus” adlı heykeli (1534)

Vecchio Sarayı’nın bulunduğu Signoria Meydanı’ndaki heykeller sadece Michelangelo’nun ve Bandinelli’nin heykelleriyle sınırlı değil. Giambologna’nın “Sabin Kadınlarının Kaçırılması” adlı heykelinin kopyası (heykelin aslı Academia Müzesi’nde), Bartolomeo Ammannati’nin 1565’te yaptığı “Neptün Çeşmesi” heykeli, Cosmo Di Medici’nin at üstündeki heykeli, bir açık hava müzesi gibi olan Loggia Dei Lanzi ve heykelleri Signoria Meydanı’nı da açık hava müzesi konumuna getirmiş. Dünyanın dört bir yanından turistler akın akın Floransa’ya geliyor. Floransa dünyaca ünlü bir turizm merkezi.

Neptün Çeşmesi'ndeki heykeltraş Giambologna tarafından hazırlanmış satir heykeli

Neptün Çeşmesi’ndeki heykeltraş Giambologna tarafından hazırlanmış satir heykeli ve güvercinler

Medusa'nın kesik başını elinde tutan Perseus'un heykeli (Loggia dei Lenzi)

Medusa’nın kesik başını elinde tutan Perseus’un heykeli (Loggia dei Lanzi)

Vecchio Sarayı- Beş Yüz Salonu

Vecchio Sarayı- Beş Yüz Salonu

Bugün Vecchio Sarayı hâlâ belediye sarayı olarak kullanılmakla birlikte Vecchio’nun büyük bölümü müze. Beş Yüz Salonu’nun duvarlarının bir tarafı Leonardo da Vinci diğer tarafı Michelangelo, tavanı ise Giorgio Vasari tarafından resmedilmiş. Salonda “Herakles’in Görevleri” adlı 6 dinamik (devimsel) heykelin üçü salonun sağında üçü de solunda yerini almış. Floransa Cumhuriyeti’nin 500’den fazla üyesi bulunan Büyük Konsey’in toplantı salonu olan Beş Yüz Salonu zamanında dünyanın en büyük salonuymuş (1100 m2). l. Cosimo’nun isteği üzerine Vecchio’da değişiklikler yapan Giorgio Vasari adına Vecchio Sarayı’nın hemen hemen her bölümünde rastlanıyor, Vasari Vecchio’ya damgasını vurmuş.

Vecchio'nun duvarlarındaki resimlerden biri

Vecchio’nun duvarlarındaki resimlerden biri

Vecchio Sarayı'nın tavan süslemesi

Vecchio Sarayı’nın tavan süslemesi

Vecchio Sarayı tavan süslemeleri

Vecchio Sarayı tavan süslemesi

Sarayın duvarlarını devasa resimler süslüyor, her odanın tavan süslemeleri farklı ve birbirinden güzel.

1500’lü yıllarda ölüm maskeleri çok yaygınmış, bir kişi öldükten birkaç dakika sonra yüzünün alçısı alınarak yapılırmış ölüm maskesi.

Dante Aligheiri'nin Ölüm Maskesi

Dante Alighieri’nin Ölüm Maskesi

Dünyaca ünlü, İtalyan edebiyatının en önemli epik şiiri “İlahi Komedya”nın yazarı Dante Alighieri’nin ölüm maskesi de Vecchio’da.

Andrea del Verrocchio-Yunus ile Melek heykeli (1470)

Andrea del Verrocchio-Yunus ile Melek heykeli (Putto, 1470)

Ayrıca Andrea del Verrocchio’nun bronzdan yapılmış Yunus ile Melek (Putto) adlı heykeli sarayda sergilenen eserlerden.

Vecchio'dan Floransa'ya bakış

Vecchio’dan Floransa’ya bakış

Vecchio'dan Floransa'ya bakış

Vecchio’dan Floransa’nın görünüşü

Signoria Meydanı-Solda Neptün Çeşmesi sağda l.Cosimo'nun at üzerindeki heykeli

Vecchio’dan Signoria Meydanı-Solda Neptün Çeşmesi sağda l.Cosimo’nun at üzerindeki heykeli

Vecchio Sarayı'nın terasından Signoria Meydanı'nın görünüşü

Vecchio Sarayı’nın terasından Signoria Meydanı’nın görünüşü

Vecchio Sarayı’nın terasından Signoria Meydanı’na baktığımızda oraya buraya koşuşturan insanları gördük, minicik görünüyorlardı, bana karıncaları anımsattılar.

Karıncalar yiyecek derdinde

Karıncalar

Floransa’da dolaştıkça kendimizi 15-16. yüzyıllarda yaşıyormuş gibi hissettik, sanat-tarih-kültür iç içeydi. Floransa’ya boşuna Rönesans’ın doğum yeri denmemiş; müzeleri, sanat galerileri, kültürü, mimarisiyle, buram buram tarih kokuyor, sanat kokuyor. Bu kokuyu doya doya içimize çekiyoruz…

 

Fotoğraflar: Mithat Okay

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s