IHLARA VADİSİ (Gezici Doğa Evim 8)

Ihlara Vadisi’ne giderken hem yolun heyecanı ve sevdiklerinle seyahat etmenin hoşluğu, hem zorlukları aşmanın verdiği zafer duygusu içindeydik.

Özge’yle Buket çok iyi co-pilottular. Yolların virajlarını, yokuşlarını en ince ayrıntısına kadar takip edip beni uyarıyorlardı. Çıkabildiğimiz her yokuştan sonra büyük bir sevinçle başarımızı kutluyorduk. O yokuş senin, bu viraj benim diyerek büyük bir keyifle Ihlara Vadisi’ne ilerliyorduk. My captured pictureIhlara levhasını görünce indik karavanlardan.

Ihlara Vadisi'ni işaret eden küçük kız

Ihlara Vadisi’ni işaret eden küçük kız

On yaşlarında güzeller güzeli bir köylü kızıyla karşılaştık. Ihlara Vadisi’ni kuş bakışı seyredebileceğimiz bir yerdi burası. Küçük kız, aşağıda bir yeri işaret ediyordu.

Ihlara'ya bakarken

Ihlara’ya bakarken

Aşağı bakınca içimi büyük bir coşku sardı! O kadar güzel bir doğayla karşılaştım ki gözlerimden yaşlar akmaya başladı, hayatımda ilk kez böyle bir şey başıma geliyordu. Ağlıyordum! Böyle bir duyguyu yaşadığım, karavancı olduğum için çok mutluydum.

Ihlara Vadisi

Eski çağlarda Hasan Dağı henüz aktif bir yanardağ iken püskürttüğü lâvlar soğumuş, burada farklı bir kayaç yapısı meydana gelmiş. Uzun bir zaman diliminde de farklı minerallerden oluşan bu kütlede çatlaklar, çöküntüler olmuş, Melendiz Çayı’nın sahneye çıkmasıyla da Ihlara Vadisi dünyamızdaki yerini almış. Anlatması çok kolay da Ihlara Vadisi’nin oluşması milyonlarca yılı bulmuş olmalı. Dile kolay milyon yıl!

İlk çağlardaki adı ‘Potamus Kapadukus’ olan Ihlara on dört kilometre uzunluğunda, yüksekliği yüz metreyi geçen kanyon görünümlü bir vadi…

Ihlara’ya tepeden bakmak olağanüstüydü. Ona ulaşmak için sabırsızlanıyorduk. Bindik karavanlarımıza park alanına indik, araçlarımızı park ettik. Vadi aklımızı başımızdan almıştı. Vadiye inen merdivenlerin yolunu tuttuk, aşağıya doğru inen üç yüzden fazla basamak olduğu söylendi.My captured picture Merdivenleri inmeden önce Ihlara Vadisi’nin şemasını gösteren levhayı inceledik. Vadinin yaklaşık on dört-on beş kilometre uzunluğunda olduğunu, altıncı kilometrede Belisırma, vadinin sonunda da Selime köyünün bulunduğunu, vadinin iki yanındaki kaya duvarların yüksekliklerinin yetmiş-yüz metre arasında değiştiğini; hatta kimi yerde yüz metreyi geçtiğini ve bu kaya duvarlarda pek çok kilise olduğunu; sadece altı-yedi kilisenin gezilebildiğini öğrendikten sonra merdiveni inmeye başladık ve kolaycacık iniverdik.

My captured picture

Ihlara Vadisi’ndeki bazı kiliselerin levhaları

Ihlara Vadisi-Ağaçaltı Kilisesi Tavan Freskleri

Merdiveni bitirir bitirmez kendimizi Ağaçaltı Kilise’sinde bulduk, tavan süslemelerini çok beğendik. Ağaçaltı Kilisesi’yle aynı yerde Pürenliseki Kilisesi ve Kokar Kilise de bulunuyordu.

Ihlara Vadisi'nin iki tarafında bulunan yüksek kaya duvarlar

Ihlara Vadisi’nin iki tarafında bulunan yüksek kaya duvarlar

İki tarafında yüksek kayalardan duvarları olan vadinin ortasından şırıl şırıl Melendiz Çayı akıyordu. Bu kaya duvarlarda sayısız oyuklar vardı; kiliseler, mezarlar, barınaklar… Vadi boyunca bu oyuklar bize eşlik edecekti anlaşılan.

Ihlara Vadisi-Melendiz Çayı

Derenin sağı solu alabildiğine yeşillikti. Ne çeşit ağaç isterseniz vardı burada.

Melendiz Çayı

My captured picture

Selçuk  ve Antepfıstığı ağacından aldığı bir örnek

Özellikle antepfıstığı ağaçları bize çok ilginç geldi. Yabani sakız ağaçlarına antepfıstığı aşılanmıştı. Vadide ilerlerken kimi zaman kayalara tırmandık, kimi zaman suların içinden geçtik. Üç-dört kilometre suyun şırıltısı, ağaçların gölgesi altında yürüdük.

Belisırma Köyü

Uzaktan bir köy göründü. Yukarıda incelediğimiz levhaya göre bu köy Belisırma olmalıydı. Demek ki altı kilometre yürümüşüz. Buradan dönsek iyi olacak! diye düşündük.

Kayanın Üzerinde Kurutulan Tezekler

Köye girmeden önce kayaların üzerine yapışmış toprak rengi yuvarlak nesneler dikkatimizi çekti. Hiçbirimiz o yuvarlakların ne olduğunu bilemedik. Merakla onlarca yuvarlağın olduğu bir kayaya yaklaşırken burnumuzun direği kırıldı kokudan. Kayalara yapışık duran yuvarlak nesneler meğer tezekmiş. Kışın yakmak için tezeği yuvarlak hale getirip kayalarda kurutuyormuş köylüler.

Ihlara Vadisi'ndeki Ağaçlar

Ihlara Vadisi’ndeki Ağaçlar

Ihlara Vadisi, Ağaç, Özge

Ihlara, inanılmaz güzellikte rüya gibi bir yerdi! Pırıl pırıl akan dere, vadinin sağında solunda ortasında bulunan çeşitli güzellikte ağaçlar,

Ihlara Vadisi-Doğal Mağara

kaya duvarlar, kaya duvarların içine oyulmuş kiliseler, mezarlar, yaşam alanları, doğal mağaralar… hepsi sanki bizi etkilemek için bir araya gelmişlerdi.

Ihlara’da bir gece kaldık, yatmadan önce Özge’yle Buket bir gün önce indiğimiz yokuşu karavanla nasıl tırmanacağımızı hesaplıyorlardı. Onlar benim en büyük yardımcılarımdı, onlara çok güveniyordum. Yolu en ince ayrıntısına kadar belleğimize kaydetmiş olsak da çekişi zayıf aracımız bize kötü bir oyun oynamasa diye düşünerek uykunun kucağına düştük.

Ertesi gün Ihlara Vadisi’nden hiç ama hiç istemeden ayrıldık.

Torosları aşıp Beşkonaklar’a yakın bir yere indik. Kış, Toros yollarında büyük hasar yapmıştı. Yollar daracıktı, bazı yerlerde asfaltın yarısı gitmiş, dağdan inen taşlar yolları kapamıştı. Karavanlarımız bu yolların çilesine dayanamayıp zaman zaman arıza yapıyordu, biz bu arızaları hiç sorun yapmıyorduk, hemen bir sanayi bulup arızalanan karavanı tamircilere teslim edip kampımızı kuruyor, bulunduğumuz yerin tadını çıkarıyorduk. Neresi olursa olsun fark etmiyordu; bir yol kenarı, sanayi sitesinin yan tarafı, bir ağacın altı, bir derenin yanı başı… Müthiş maceralı, manzaralı bir karavan rallisi oldu, adrenalinimiz tavan yaptı.